Znajdź nas na:

Wybierz język:

Labioplastyka – chirurgiczna korekcja warg sromowych

Labioplastyka – zabieg wykonuje się ze względów estetycznych, w celu odmłodzenia okolic intymnych, przywrócenia wargom sromowych symetrii, jędrności i młodego wyglądu, ale również ze względów typowo zdrowotnych. Duża asymetriaprzerost warg sromowych mniejszych jest często przyczyną bardzo dużego, codziennego dyskomfortu. Wystająca tkanka narażona jest na otarcia i uszkodzenia, które stanowią otwartą drogę dla zakażeń, prowadzących do bolesnych stanów zapalnych. Pacjentki skarżą się na ból, utrudnienia w prowadzeniu normalnej aktywności fizycznej. Problemem jest także akceptacja niestandardowego wyglądu swoich narządów płciowych, mający często istotny wpływ na życie seksualne kobiet.
Zabieg labioplastyki w większości przypadków nie jest zachcianką, a próbą uchronienia się przed poważnym dyskomfortem natury fizycznej i psychicznej.

Korekcja warg sromowych – wskazania do zabiegu:

• przerośnięte lub zdeformowane wargi sromowe;
  • asymetria warg sromowych;
  • przerost warg sromowych mniejszych (wyrastanie poza wargi sromowe większe);
  • zniekształcenia spowodowane porodami i wypadkami;
  • dyskomfort i częste infekcje związane z przerostem warg sromowych np. częste otarcia;
  • utrudnienia w uprawianiu sportu, jeździe na rowerze, bieganiu, a nawet siedzeniu;
  • powody estetyczne;
  • brak akceptacji własnego ciała.

Przygotowanie do labioplastyki:

Przed zabiegiem konieczna jest konsultacja z lekarzem specjalizującym się w zabiegach ginekologii estetycznej i mającym doświadczenie chirurgiczne. Lekarz obejrzy okolice sromu oraz zaproponuje najlepszą metodę wykonania korekcji warg sromowych, opowie o efektach, rekonwalescencji. Oceni też na ile zabieg może spełnić oczekiwania pacjentki. Przed operacją warg sromowych lekarz ginekolog w Łodzi przeprowadza szczegółowe badania ginekologiczne, a także zleca badania krwi, by wykluczyć przeciwwskazania do labioplastyki.
5-7 dni przed zabiegiem należy odstawić leki zawierające kwas acetylosalicylowy (np. aspiryna), które zmniejszają krzepliwość krwi. Zabieg wykonuje się na co najmniej 10 dni przed miesiączką.

Opis zabiegu labioplastyki

Zabieg wykonywany jest przy pomocy małoinwazyjnej diatermii niskotemperaturowej, która wykorzystuje fale radiowe lub przy użyciu lasera CO2. Dzięki temu możliwe jest cięcie i koagulacja tkanek w niskiej temperaturze, co gwarantuje dużą precyzję i szybką rekonwalescencję. Mniejszy jest także pooperacyjny obrzęk, szybciej znika ból i dyskomfort w porównaniu do zabiegu wykonywanego tradycyjnie skalpelem. Zabieg trwa około 45 minut.

Przez pierwsze dni możemy odczuwać lekki dyskomfort m.in. może wystąpić:

• delikatne krwawienie;
  • umiarkowany ból w okolicy zabiegu;
  • świąd w trakcie gojenia;
  • obrzęk.

Operacja warg sromowych – zalecenia po zabiegu:

• należy unikać ciasnej bielizny;
  • nie stosować tamponów;
  • abstynencja seksualna – 4-6 tygodni;
  • szczególne dbanie o higienę miejsc intymnych;
  • wentylowanie okolicy zabiegu, np. jak najczęstsze chodzenie bez bielizn;
  • noszenie bielizny z naturalnych materiałów.

Jakich efektów należy się spodziewać

• plastyka sromu powoduje zmianę wielkości i kształtu warg sromowych;
  • usuwana jest asymetria lub efekt obwisłej skóry;
  • zabieg minimalizuje ryzyko występowania otarć i uszkodzeń warg sromowych;
  • ze względu na poprawę wyglądu okolic intymnych, efekt zbiegu ma często pozytywny wpływ na życie seksualne.

Efekt zabiegu widoczny jest od razu po jego wykonaniu. Ostateczny efekt będzie widoczny po ok. 6 tygodniach od zabiegu, po pełnym wygojeniu.

• choroby zapalne i nowotworowe w obrębie narządu płciowego;
  • ogólny zły stan zdrowia;
  • zaburzenia krzepnięcia;
  • ciąża, karmienie piersią;
  • krwawienie z dróg rodnych o nieznanych przyczynach;
  • miesiączka;
  • nieadekwatne oczekiwania co do efektów zabiegu.